Sunday 20 October 2013

Muka anda bermasalah? Jom kenali ia

Salam semua, bersua lagi kita di dunia alam maya ni kan. Tiba-tiba post kali ini, daku ingin bercerita bab kecantikan lah pulak. 

Semua manusia di muka bumi ni takut dengan muka yang bermasalah, betul tak? Tidak kira siapa pun kita, Suri Rumah ke?, Lawyer ke? atau sesiapa jerlah. Bab kecantikan ini begitu subjektif untuk diperbincangkan, tapi apa yang penting Allah telah menjadikan semua makhluknya ciptaan yang paling indah. Oleh itu kita perlulah menghargainya dan jangan sekali-kali terasa rendah diri dan kerdil dengan kelemahan yang anda dan jangalah juga kita berasa bongkak dengan kelebihan yang diberi.

Oleh itu izinkanlah daku bertanyakan kepada anda, adakah anda mempunyai  masalah-masalah seperti di bawah ini ini?

1.Black Mark
Tanda-tanda hitam yang berlaku disebabkan oleh parut jerawat yang sudah kering

dan masih terperangkap di bawah liang yang masih terbuka.

 
2.Pigmentasi / Whitehead
Tempat 2 Black yang besar dan kecil di sekitar kawasan muka adalah disebabkan oleh
kepada cahaya sinaran UV dari matahari. Biasanya berlaku kepada wanita dari
umur 25 tahun dan ke atas.
3.Jerawat
Ini berlaku disebabkan oleh punca hormon, peredaran darah najis atau minyak yang berada di dalam terbuka anda liang dan telah terdedah kepada mana-mana sisa kimia.
 
3.Parut
Tanda lahir atau parut sementara. Parut sementara adalah seperti anda parut jerawat atau dipotong. tanda lahir tidak boleh diubati kerana mereka adalah tanda-tanda kekal.

4.Open / Expose pores 
Jenis kulit yang mempunyai liang terbuka adalah orang-orang yang mudah untuk mendapatkan kotor, dapatkan kolam minyak yang berlebihan dalam kulit dan boleh membuat liang anda kosong.
  
5.Eye Bag
Urat di sekeliling mata kita adalah disebabkan oleh penuaan atau kedutan. Ini boleh berlaku sama ada untuk wanita atau lelaki kerana mereka mendapat tua. Kurang rehat boleh menjadi satu lagi sebab yang boleh membuat kawasan anda mata menjadi hitam atau hanya sekadar kelihatan membosankan.
 
Pada kali ni, daku ingin membincangkan bab faktor yang menyebabkan "open pore". Selain dari itu ia juga dikenali sebagai " liang roma yang terbuka". Tahukah anda apakah faktor-faktornya. Disini daku nak kongsi sikit info yang daku perolehi dari pencarian di google:
1. Perubahan hormon
2. Mengandung
3. Menopaus
4. Genetik
5. Tekanan
6. Kebersihan, sekiranya kita tidak mencuci wajah dengan betul, maka pengumpulan minyak di wajah akan menyebabkan pori-pori tersumbat. Secara tidak langsung ia akan menyebabkan pori-pori di wajah kelihatan besar.
 
Bolehkah kite mengecilkan liang pori ini? Jawapannya ialah YA. Daku akan bersambung pada entri yang seterusnya. Hehe...jangan marah ye, bukan kedekut ilmu tapi sajalah untuk bagi intro dulu ye.
Sehingga berjumpa lagi ye
 

No comments:

Post a Comment