Tuesday 5 November 2013

Ketahui cara mudah: Update blog post, automatik update pada page kita

 Salam semua, dikesempatan ini daku ingin berkongsi satu info yang daku perolehi dari satu kumpulan di lama sosial mukabuku. Daku pun tak pasti akan fungsi dan kehebatannya, tetapi disebabkan rasa ingin tahu dan daku mengambil kesempatan untuk menampalnya disini. 
 Apakah itu IFTT ye?
Satu utiliti telah muncul dalam talian yang hanya boleh bergerak posting sosial anda di antara laman web yang dipanggil IFTTT.com (or, in other words, If This, Then That).
Setelah mendaftar langkah pertama anda adalah untuk ' Buat Resipi ' - dan dalam kes ini ia akan menjadi dari Blogger ke Facebook :
Hanya klik pada biru ' ini' teks untuk memilih Blogger sebagai anda sumber pilihan:
'klik' button blogger
seterusnya keluar yang ini

Anda boleh melihat bahawa terdapat banyak pilihan untuk sumber. Seterusnya, hanya ' Pilih Trigger '. Dalam kes ini kita mahu Posts baru yang akan diterbitkan untuk Facebook. Walau bagaimanapun, anda mungkin mahu pilihan label kedua:
Teruskan dan pilih ' Mana-mana jawatan baru bagi sekarang. Sekarang anda akan melihat Trigger yang akan memulakan acara tersebut.
Hanya pilih butang ' Buat Trigger ' untuk meneruskan. Anda akan diarahkan sekarang untuk tindakan yang berlaku apabila anda mencetuskan Post Blogger. Hanya pilih 'yang ' link biru untuk meneruskan:
Sekarang anda akan melihat senarai penuh sekali lagi laman media sosial. Terdapat beberapa pilihan yang besar di sini - tetapi, untuk tutorial kami hanya klik pada ikon ' Facebook ':
Jika ini adalah kali pertama anda ke IFTTT maka anda akan perlu mendaftar akaun Facebook anda sama seperti bagaimana anda lakukan akaun Blogger anda. Pastikan anda log masuk ke dalam akaun Facebook anda diingini pertama.
Sekarang anda perlu membuat pilihan jika anda ingin post Blogger disalin sepenuhnya kepada Facebook, atau, hanya link kembali ke blog. Pada website tersebut, ia mencadangkan pilih 'Cipta post link' - tetapi pilihan ditangan anda:
Ini adalah bahagian yang sukar - bagaimana anda mahu mesej diformat di laman Facebook anda. Anda tentu boleh mencuba ini - tetapi , anda akan mahu buat tindakan yang mempunyai URL dalam bidang pautan dan tertakluk dengan teks anda sendiri bercampur dengan post blog anda:
Hanya tekan ' Buat Tindakan ' apabila dilakukan.
Ikuti arahan demi arahan. Akhirnya anda akan terjumpa yang ini:
Menurut website IFTT, sekarang link anda telah aktif anda boleh menguji ia dengan mencatat ke Blogger, kemudian melompat ke IFTTT.com dan klik pada Resipi anda hanya mencipta dan memilih butang ' Semak ' di sebelah kanan skrin seperti:
Ini biasanya berjalan setiap 15 minit - tetapi, dengan klik pada Daftar post anda akan muncul di Facebook dalam beberapa saat.

No comments:

Post a Comment